Sztuczna inteligencja AI, Chat GPT-4, a pisanie tekstów

W roku 2023 wyrażenia „sztuczna inteligencja”, „AI” i „chat GPT” należą do tych najczęściej odmienianych przez wszystkie przypadki. Trudno się wszak temu dziwić, skoro wnoszą tak wiele zmian do naszego życia, czyniąc je, przynajmniej z założenia, znacznie łatwiejszym. Jak to się jednak ma do rzeczy, które zdawać się muszą unikalne i oryginalne, że tylko człowiek jest w stanie je stworzyć? Czy sztuczna inteligencja jest w stanie zastąpić teksty pisane przez człowieka, w konsekwencji eliminując z rynku zawód copywritera?

Czy sztuczna inteligencja AI może zastąpić człowieka w pisaniu dobrych tekstów?

Spis treści

Jak działa Chat GPT-4

Dużą zagadką dla wielu osób jest to, w jaki sposób działa Chat GPT. Jego funkcjonowanie w głównej mierze opiera się na zdefiniowanych przez człowieka zbiorach danych. Sztuczna inteligencja, szukając odpowiedzi na zadane pytania, analizuje dane, którymi dysponuje. Wyłuskuje z nich najbardziej wartościowe wg siebie informacje, tworząc z nich zdania. Ich styl w polskiej wersji Chatu GPT w dalszym ciągu jest bezosobowy i neutralny, co ma swoje zalety, ale i wady.

Różnice pomiędzy tekstem od opywritera a AI

Czy istnieją jakiekolwiek zauważalne różnice pomiędzy tekstem napisanym przez człowieka i przez sztuczną inteligencję? Jeżeli będziemy porównywać teksty będące suchymi notatkami, stwierdzającymi fakty i o neutralnym brzmieniu, to rzeczywiście trudno jest zauważyć różnice pomiędzy nimi a tekstami napisanymi przed człowieka. Kiedy jednak zechcemy porównywać treści o nieco większym stopniu trudności i finezji stylu, te napisane przez doświadczonego copywritera są bez porównania lepsze od AI.

Oryginalność

Tak samo, jak każdy człowiek ma swój niepowtarzalny sposób wyrażania myśli i mówienia, tak samo różny jest jego styl. Gdybyśmy zrobili najprostszy z możliwych eksperymentów i poprosili 10 przypadkowych osób o to, aby napisali krótki tekst na temat bieżących wydarzeń, każdy z tych tekstów byłby inny. Dlaczego? Ponieważ każda z tych osób ma zupełnie inne spojrzenie na ten sam temat. Niestety, nie zawsze można to samo powiedzieć w przypadku AI, która jak do tej pory działa wg określonych schematów.

Naturalność

Technologia AI jest coraz doskonalsza, jednak nadal nie w pełni jest w stanie naśladować naturalny styl pisania człowieka. Oczywiście, w sieci jest wiele przykładów tego, jak Chat GPT stworzył jakieś dzieło literackie, które czytelnicy uznali za napisane przez innego człowieka. Jeśli jednak weźmiemy pod uwagę znacznie większą saklę tekstów, to pisane przez copywriterów mają większy potencjał naturalności, choćby ze względu na ewentualne błędy gramatyczne, stylistyczne i interpunkcyjne. O ile nie są one rażące, dla większości czytelników nie będą powodem do irytacji (choć w żadnym stopniu nie usprawiedliwia to ich istnienia — każdy tekst przed publikacją powinien być dokładnie sprawdzony pod kątem poprawności).

Urozmaicenie

Oczekując tekstu chwytliwego, ciekawego, a czasami i dowcipnego lub błyskotliwego, warto porównać ten stworzony przez copywritera oraz AI. Nie gwarantujemy, że praca człowieka zawsze i na pewno będzie lepszej jakości, jednak nasze doświadczenie pokazuje, że w tworzeniu tekstów wymagających polotu człowiek jest niezastąpiony.

Ile kosztują teksty od człowieka, a ile do Chat GPT?

Jaka jest różnica w tekstach pisanych przez człowieka — copywritera, a tworzonych przez sztuczną inteligencję? Szczerze mówiąc, duża. Przyjmując i tak niską stawkę, wynoszącą około 15 złotych netto za 1000 znaków, za jeden średniej długości tekst przyjdzie nam zapłacić około 80 zł + VAT. Za podobnej długości tekst wygenerowany przez AI zapłacimy ułamek tej kwoty. Koszt miesięcznego dostępu do pełnej wersji Chat GPT to około 110 złotych. Czyli w cenie jednego tekstu otrzymujemy miesięczny dostęp do AI, która w wersji płatnej działa szybciej i sprawniej, mamy również zapewnioną jej dostępność, niezależnie od ilości użytkowników.

Czy niska cena tekstów generowanych przez AI jest wystarczającym powodem, aby z nich korzystać?

Nie można zaklinać rzeczywistości i ignorować zmian, które zachodzą wokół nas. Niewątpliwie AI jest sporą konkurencją dla usług copywriterskich, szczególnie tych, które dotyczą prostych zamówień. Teksty generowane w dużej ilości, niegdyś określane „preclami” od presell pages, dziś są coraz rzadziej stosowane, w czym swój niewątpliwy udział ma Google. Niskiej jakości teksty, masowo publikowane na mniej lub bardziej udanych zapleczach, miały linkować do pozycjonowanych stron. Przez kilka lat ta metoda zdawała egzamin, aż do wprowadzenia kolejnych zmian w algorytmie wyszukiwarki Google.

Mała wartość merytoryczna precli przestała służyć stronom, do których z nich linkowano. Od tego czasu zaczęto stawiać na wartościowe teksty, a także to, co dziś nazywamy content marketingiem. Artykuły pisane przez specjalistów w swoich branżach, szybko zyskały uznanie w oczach użytkowników i klientów firm. Pomimo że nie należały one do najtańszych, to oprócz samego korzystnego wpływu na SEO, mają jeszcze jedną wartość dodaną. Wzmacniają pozytywny wizerunek firmy, wpływając na jej rozpoznawalność.

Czy zatem można oczekiwać, że tekst stworzony przez Chat GPT będzie się równał z tekstem napisanym przez osobę z dużym doświadczeniem w konkretnej dziedzinie? Oczywiście, że nie. Dla osoby, która jest tego świadoma, niska cena tekstów AI nie jest argumentem. Jeżeli jednak zależy komuś na stworzeniu niewymagających tekstów w krótkim czasie i przy niskim koszcie, Chat GPT może wtedy pokazać swoją przewagę.

Porównaj jakość tekstów od copywritera i AI

Jednym z najlepszych sposobów, aby wyrobić sobie własną opinię na dowolny temat, jest samodzielnie się w niego zagłębić i dotknąć. Dlatego też wszystkim zainteresowanym i chętnym, aby porównać, jak wygląda tekst napisany przez copywritera oraz ten stworzony przez AI, oferujemy usługę bezpłatnego napisania 1 artykułu 2000 zzs. na dowolny temat.

Jeżeli chcesz skorzystać z tej szansy, skontaktuj się z nami i napisz, jaki tekst jest Ci potrzebny.